معرفی شهر نیک­آباد و تاریخچه نیک‌آباد

معرفی شهر نیک­آباد و تاریخچه نیک‌آباد
اسفند ۲۶, ۱۴۰۱
166 بازدید

معرفی شهر نیک­آباد و تاریخچه آن شهر «نیک آباد» با حدود پنج هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای شهرستان اصفهان است که در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق شهر اصفهان و در منطقه جرقویه واقع شده است. قدمت این منطقه به دوران قبل از اسلام و ساسانیان بازمی­گردد. گویش فعلی مردمان این منطقه نیز حکایت از […]

معرفی شهر نیک­آباد و تاریخچه آن

شهر «نیک آباد» با حدود پنج هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای شهرستان اصفهان است که در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق شهر اصفهان و در منطقه جرقویه واقع شده است. قدمت این منطقه به دوران قبل از اسلام و ساسانیان بازمی­گردد. گویش فعلی مردمان این منطقه نیز حکایت از تاریخ باستانی این منطقه دارد که گفته می­شود قدمت آن به عصر حجر برمی­گردد. مردم این شهر از بازماندگان شهر بادگرد در دو کیلومتری شمال نیک آباد هستند که در روزگار ساسانیان از رونق خاصی برخوردار بوده‌است.

در فرهنگ عمید درباره بادگرد (بادغر) آورده شده است: بادگر جایی است که در رهگذر باد باشد.آتشکده مرکزی شمال غربی جرقویه در این مکان قرار داشته است. ویرانه‌های آب­انبار و آسیاب و بازار این شهر به طول سه کیلومتر، تا سال ۱۳۰۰ پابرجا بوده‌ است.


با حمله مغول گروهی از مردم بادگرد که جان سالم به در برده بودند، شهرک امین­آباد را در سه کیلومتری غرب نیک آباد تأسیس کردند. مردم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهر بادگرد کشتزار بادغرآبادرا بر ویرانه‌های بادگرد ساختند. مردم امین­آباد گیاه روناس را که در رنگرزی پارچه کاربرد داشت، با خود از بادگرد آورده و در این شهر به کاشت آن مشغول شدند و از این طریق، این گیاه را به مناطق دوردست ایران صادر می‌کردند. در روزگار صفویه به سبب خشکسالی‌های بسیار و عدم رونق جاده ابریشم که از این منطقه می‌گذشت؛ مردم شهر مجبور شدند این منطقه را ترک کنند و به نیک­آباد مهاجرت کنند. کشتزار احمدآباد بر ویرانه‌های شهر امین­آباد ساخته شده ‌است.